JAK CIĘ WIDZĄ, TAK CIĘ PISZĄ… CZYLI PIERWSZY DZIEŃ WIOSNY. KREATYWNI, OTWARCI, KULTURALNI.

Gdy dzień staje się dłuższy, temperatura wyższa, a świat bardziej kolorowy, wszyscy czujemy, że nadchodzi ulubiona przez nas wszystkich pora roku- wiosna. Zmiany  w przyrodzie sprzyjają temu, by zadbać o siebie, popracować nad swoimi niedoskonałościami, zmierzyć się z problemami i spróbować je rozwiązać.

Uczniowie klasy VIII a wraz z wychowawczynią panią Ewą Raduchą nadali tegorocznemu Dniu Wiosny dość nietypową oprawę. Tego dnia podsumowaliśmy bowiem szereg działań, które realizowaliśmy w ramach projektu: Jak cię piszą, tak cię widzą.  O kulturze osobistej.

Klasy IV- VIII i III gim spotkały się tego dnia, aby uporządkować swoją wiedzę na temat kultury osobistej, właściwego zachowania się w różnych sytuacjach, podkreślić swoje zaangażowanie w troskę o język ojczysty i wyrazić swój sprzeciw wobec wulgaryzmów. Nad całością spotkania czuwały Samorządy Uczniowskie SP i Gim z paniami Renatą Redo i Marzeną Wołosińską.

Na wstępie dziewczęta z klasy VII przypomniały, czym jest kultura i dobre zachowanie. Podkreślały, że człowiek dobrze wychowany to taki, dla którego ważny jest szacunek wobec innych.

Następnie przyszła pora na międzyklasowe konkurencje. Pierwszą z nich było zaprezentowanie plakatów, na których każda z klas zebrała Złote zasady dobrego zachowania. Wszyscy dostrzegaliśmy potrzebę stosowania zwrotów grzecznościowych, szacunku do drugiego człowieka i efektów pracy, zaangażowania i uczciwości. Z plakatów powstała wystawa tematyczna, która stanowiła uzupełnienie tematycznej dekoracji znajdującej się na scenie.

Po chwili korytarz szkolny zamienił się w wybieg, po którym przechadzali się prezentujący dostosowany do sytuacji strój. Klasy przygotowywały jedną, wylosowana stylizację, których dopełnieniem był opis. Mogliśmy zobaczyć stroje sportowe, na dyskotekę, do teatru, na wycieczkę w góry… Wszyscy  zrozumieliśmy, że człowiek kulturalny umie dobierać strój odpowiednio do okoliczności i sytuacji.

Wiele emocji wzbudziły odgrywane scenki. Kilka tygodni wcześniej każda klasa wylosowała zagadnienie, do którego samodzielnie zredagowała tekst, przygotowała stroję, zaplanowała ruch sceniczny. Zadanie to uczyło nas współpracy w grupie, wymagało kreatywności i otwartości, również wiedzy.

Na zakończenie mogliśmy podzielić się efektami naszej twórczości poetyckiej. W krótkich formach lirycznych dawaliśmy rady i wskazówki, które miały przekonać wszystkich, że wulgaryzmy są wrogiem człowieka kulturalnego.

Spotkanie uświadomiło nam, że to, w jaki sposób się zachowujemy, zależy od nas samych. Grzeczność nie jest nauką łatwą, mimo to warto się zaangażować w zdobywanie wiedzy z tego zakresu, ponieważ nasze zachowanie wpływa na to, jak inni nas postrzegają. Warto zatem pracować nad sobą, ponieważ kultura nie ma ceny. Człowiek kulturalny umie odnaleźć się w każdej sytuacji, wzbudza szacunek i zaufanie. Sprawia, że inni są wobec niego otwarci.